Tuesday, March 5, 2019

Puasa Sunah Awal Bulan Rajab 8 Maret 2019

Puasa Sunah Awal Bulan Rajab 8 Maret 2019
Bismillahir Rahmanir Rahim. Dalam sebuah riwayat Tsauban bercerita: "Ketika kami berjalan bersama-sama Nabi saw melalui sebuah kubur, lalu Nabi saw berhenti dan Baginda menangis dengan amat sedih, kemudian baginda berdoa kepada Allah swt. Lalu saya bertanya kepada Rasulullah saw, “Ya Rasulullah saw, mengapakah anda menangis?".

Lalu Rasulullah saw bersabda: "Wahai Tsauban, mereka itu sedang disiksa dalam kubur mereka, dan saya berdoa kepada Allah, lalu Allah meringankan siksa ke atas mereka. Sabda Rasulullah saw lagi: "Wahai Tsauban, kalaulah sekiranya mereka ini mau berpuasa satu hari saja dalam bulan Rajab, dan mereka tidak tidur semalam saja di bulan Rajab niscaya mereka tidak akan disiksa dalam kubur."

Tsauban bertanya: "Ya Rasulullah saw, apakah hanya berpuasa satu hari dan beribadah satu malam dalam bulan Rajab sudah boleh mengelakkan dari siksa kubur?" Sabda Rasulullah saw, "Wahai Tsauban, demi Allah Zat yang telah mengutus saya sebagai nabi, tiada seorang muslim lelaki dan perempuan yang berpuasa satu hari dan mengerjakan solat malam sekali dalam bulan Rajab dengan niat kerana Allah, kecuali Allah mencatat- kan baginya seperti berpuasa satu tahun dan mengerjakan solat malam satu tahun." Sabda Rasulullah saw: "Sesungguhnya Rajab adalah bulannya Allah, Sya'ban adalah bulanku (Rasulullah saw) dan bulan Ramadhan adalah bulan umatku."

"Semua manusia akan berada dalam keadaan lapar pada hari kiamat, kecuali para nabi, keluarga nabi dan orang-orang yang berpuasa pada bulan Rajab, Sya'ban dan bulan Ramadhan. Maka sesungguhnya mereka kenyang serta tidak ada rasa lapar dan haus bagi mereka.

@gusmuwafiqchannel
#gusmuwafiq #puasa #sunah

No comments:

Post a Comment

SHOLAWAT ADALAH JALAN PINTAS MENUJU MAKRIFATULLAH ...

 SHOLAWAT ADALAH JALAN PINTAS MENUJU MAKRIFATULLAH ... Singkatnya gini: JALAN MENUJU ALLAH سبحا نه و تعالى ADALAH NABI MUHAMMAD ﷺ. DAN JALAN...